2008-02-24

Challenge (phase) 24

TCO rond 2 ägde rum igår. Efter att ha ignorerat typpromoveringsregler (int * int = int, oavsett om måltypen är long long, förstås) resubmittade jag i sista stund. Det gjorde den lösningen korrekt. Jag fällde även tre challengefall på det, men det gav fortfarande en rätt ömklig poäng på det problemet. Tillsammans med en fel- och seglöst 250 och frånvaro av lyckat försök att lösa svåra räckte det kort och gott inte. Men min challengestatistik förbättrades! Lite irriterande är det att jag redan innan tänkte att det på ett sätt vore skönt att åka ut och därmed slippa prioritera gentemot nästa styrelsemöte. Totalt fel incitamentstruktur.

Challenge 24/eXtreme challenge är en tävling som 2005 och 2006 sammanföll med eee-FUM. Så icke 2007, och ej heller i år. Det är ju tur (nu krockar FUM bara lite med TCO, så jag kan alltid skylla min icke-närvaro på det, verkar även vara så att samarbetsgrupp står som konferensarrangörer kring samma datum). Även om det i år knappast blir uppgifter kring råttavel kan vi hoppas på framgångar, ungersk Red Bull och en väldig massa kul.

Klassbegreppet kan också vara utmanande. För det första bör den som inte kan redogöra för virtuellt arv i C++ hålla sig borta från debatten. För det andra är kårens åsiktsprogram på punkten fortfarande löjliga. För det tredje är det lönlöst att bara se till andelen LO-barn som halkar in på en sjuksköterskeutbildning på någon regional högskola, helt enkelt för att detta inte är nyckeln till någon klassresa. Det är långtifrån självklart att det leder vare sig till någon större social omsättning mellan livssituationer med större möjlighet till att själv styra och leda sitt arbete, eller bättre ekonomiska förhållanden, eller någon personlig emancipation.

Nu är jag ju inte heller så säker på om subkulturer per definition är dåliga, men personlig erfarenhet säger att föräldrars yrken ändå säger förhållandevis lite om lämplighet, lika väl som det förstås finns tendenser till "klaner", där prestationerna i alla fall antyder att valet knappast har varit dåligt. Invändningar om att valet mot en akademisk karriär tidigareläggs bör med kraft avvisas. Det är inte oviktigt att jag sedan jag började grundskolan såg en nära tjugoårig utbildningstid framför mig (och frågan är om den någonsin tar slut).

Attityder rörande högre utbildning, såväl som synen på och vilka ansträngningar som sker i teoretiska ämnen under låg- och mellanstadiet kan inte ignoreras. Att högskolevärlden i en bredare mening kanske måste vara drivande här står klart, men oavsett vad man säger om 25:4, komvux och allt annat är de som inte ens ser det som en möjlighet från början i någon mån ett misslyckande. Det behöver inte betyda att man utnyttjar den möjligheten, man behöver inte heller se det som en lockande möjlighet. (...och för att förtydliga: i slutänden var det inte alls självklart för mig att ändå påbörja en universitetsutbildning, men jag gjorde det eftersom det verkade kul mer än något annat...)

Något på temat skriver jag i alla fall i ett inlägg till Ergo, som kanske blir publicerat. Som ni vet är det annars andra manus som jag mer bryr mig om. Översättning blir det också en del av. Jag saknar dig ibland, men inte på gutemål eller ens gotländska.

Inga kommentarer: