2009-01-21

EU15



Behåll för allt i världen din bit! Enligt den här versionen var absorptionskapaciteten redan 2004 ganska begränsad. Den tjeckiske ambassadören pratade ärligt om "sin" presidents åsikt, att det är lite oklart vad som kan tänkas hända, men han var i alla fall intressant.

Dagen började dock med att man till slut kravlade sig ur sängen och tog sig ned till cykeln. Det lösa lås jag använt hade också fryst ihop, men fördelen med ett löst lås är förstås att man dels kan våldföra sig på det, dels att det har minimal värmekapacitet jämfört med en hel cykelram i aluminium och begränsad värmekonduktivitet till den del av omgivningen som man inte omedelbart lyckas omsluta. Kort sagt gick det att smälta låset fort med händerna. Däremot märktes det att båda hjulens nav var ihopfrysta, statisk friktion under ledandet en bit där!

Sedan stack jag fort iväg mot Flogsta och kom också dit. Mycket längre än så kom jag dock inte, på Reykjaviksgatans stumpdel berättade bakhjulet detaljerade och på ett levandegörande sätt om underlagets ojämnheter, vilket fick mig att förstå att luften lämnat detsammas däck. Fortsatte ändå i min leda att leda åbäket mot ITC, men ringde på vinst och förlust en mor. Hon föreslog en lösning som inte riktigt realiserades, men som i alla fall fick följden att cykeln leddes till Cykelviktor och kunde hämtas på lunchen. Jag blev sen till jobbet, men på det hela taget gick det smärtfritt (särskilt jämfört med cyklande under valkampanjen 2006, eller möten med ambulanser i Carolinabacken, eller...) och någorlunda effektivitet. Fick också därmed en något framåtvänd upplevelse av ihärdig bakvändhet på en buss ner på lunchen.

Rubba inte mina modeller, det gör jag så gott själv.

Inga kommentarer: