Gated community
Min bostadsrättsförening har sina goda sidor, som att jag inte behöver ha så mycket med den att göra, att saker och ting i det stora hela fungerar, att jag trivs med själva lägenheten, och, hm, att den senare råkade vara till salu och finansierbar med (i verklig mening) egna medel när jag behövde ett förhandlingsöverläge 2003.
Den har sämre sidor också, som när man vill parkera här och inte har hyrd plats. Eller vissa egenheter med tvättstugebokningen. Men jag ser en klart negativ tendens. Den första aspekten är staketen. Nya sådana har satts upp, bland annat vända mot skogen, i vad som tidigare var en tämligen oreglerad cykelbana. Från att ha varit öppet var det så plötsligt en smal grind, snarlik den för Polacksbacken (fast utan höjden och möjligheten att stänga med en gångjärnsförsedd och gatstensuppstödd port), som väckt sådant agg hos kårvänstern. Situationen har nu eskalerat. Man har tagit det värsta från Polacksbacken och Flogsta, en smal massiv järngång med krav på enormt snäv svängradie. Jag betvivlar på allvar att det är möjligt att cykla den vägen längre. Vid närmare eftertanke framstår det å andra sidan som att det bör vara möjligt att cykla, när det är möjligt att leda cykeln genom sträckan. Man måste bara ta ordentlig sats och hålla styrfart...
Den andra aspekten är att ett av de två cykelskjul som finns på markplan vid min innergård under veckan mellan Budapest och ni-vet-vad-FUM på styrelsens initiativ vigdes åt mopeder. Mitt aluminiumramunderverk var faktiskt rätt dyrt när det kläcktes ut på försäkring från mitt stålramsunderverk (låt aldrig en cykel stå en helg i Danderyd, den försvinner gaaaaraaanteeerat, eller gjorde i alla fall den enda gången jag nu har i åtanke, vilket räckte gott för att göra mig fetare en vinter). Det används dagligen. Det återstående skjulet är fullproppat. Mopedskjulet var i alla fall de första dagarna praktiskt taget tomt och de enda fordon som där stod att finna gav inga tecken på att vara motordrivna. Vi har alltså både en omotiverad orättvisa och ett resursslöseri. Nu misstänker jag att det finns tillräckligt många ej dagligen använda cyklar som egentligen kunde flytta ned i källarens cykelförråd i stället, men kunde de i så fall inte ha börjat i den änden, för att öka välbefinnandet för alla tvåhjulade trafikanter, oberoende av närmare modalitet?
Nästa fråga är förstås om man kan tjuvkoppla navgeneratorn på framhjulet till att i alla fall i teorin vara drivande i stället... Wrooooooooom!
Så har man lyssnat på fdfobo. Hon var bra (vad hade man annars väntat sig?). Samarrangemang LS/LK ger en spännande dikotomi i deltagandet. För en gångs skull var jag nog inte ensam om att sakna (nationsinträdande) terminskort!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar