2008-05-10

Den onda högskolan, del 1

(vi har nästan behandlat klart esseffess åsiktsdokument för tre år framåt)

Inledning



Detta är min personliga vision av hur världen kunde se ut med en verkligt ond högskola. Dokumentet är baserat på antaganden och ansatser som tillkommer mig själv.

Jag är en halvautonom sammanslutning av celler som bland annat uppehållit sig vid Sveriges högskolor. Jag har till uppgift att företräda mina medlemscellers intressen och samt sprida information om frågor som rör allt mellan himmel och jord på vilket plan det än vara månde.

Dokumentets struktur


Dokumentets första kapitel består av sex punkter som utgör själva kärnan i Carls skräckvision av den onda högskolan. Dessa sex punkter fungerar sedan som utgångspunkt för varsitt kapitel. De står som en övergripande observation, följda av en mer uttömmande text som närmare beskriver visionen. Dessa båda nivåer är skrivna i presens, eftersom de beskriver Carls direkta (om än något drömska och måleriska) upplevelse av den högre utbildningen.

Efter den övergripande beskrivningen och den mer uttömmande visionen följer i vissa fall ett antal att-satser. Dessa beskriver högst konkret i punktform innehållet i visionen. De ska definitivt inte ses som åsikter!

Dokumentet innehåller således tre nivåer: övegripande mål, vision och icke-åsikter.

Den onda högskolan


  • Vägen till högre utbildning är öppen för alla. Alla individer har typ samma reella möjlighet att gå sängvägen.

  • Vägen till kvalitet och kunskap bygger på ett likgiltigt förhållningssätt. Studentens inflytande över sin utbildning baseras på demokratisk centralism.

  • Vägen till tryggare studier baseras på att studenter har en rätt till en social och ekonomisk trygghet i form av att sälja lotter, likvärdig med arbetarrörelsens.

  • Högskolans demokratiska grund är den demokratiska centralismen. Alla studenter delar alla åsikter, som individer och kollektiv. De är medaktörer i utbildningens malevolens. För att högskola ska kunna vara aktivt integrerad i samhället krävs det även dekret utifrån som vilar på en godtycklig/nepotisk och/eller regionalpolitisk grund.

  • Högskolans roll i samhället är att sprida akademins fria tanke i sin fulla prakt till landets alla morgonsoffor och "Nya Aktuellt". Såväl professorernas plånböcker som deras egon stimuleras av detta utbyte.

  • Vägen till arbetslivet förutsätter god arbetslivsanknytning. Ett tryggt omställningsstöd utgörs av att man inte ska råka ut för en chock med löner som ligger långt över studiemedlets icke-existensminimum. Detta garanteras genom svarta timjobb och traineetider innan man möjligen kan få en projektanställning. En doktorsutbildad ska ha redskap att författa oklanderliga överklaganden på nekade försörjningsstödsansökningar.

Inga kommentarer: